Cei patru piloni ai performanței sportive

În acest articol, ultimul din serie, ne vom concentra pe ultimii doi factori care rămân de detaliat: pregătire fizică și pregătire psihică / psihologică. În plus, ca recapitulare, se oferă un exemplu de model de sesiune de formare, integrând toate capacitățile și pilonii de performanță.

PREGĂTIREA FIZICĂPREGĂTIREA FIZICĂ

Din moment ce în prima tranșă a seriei noastre “Cei patru piloni ai performanței sportive” am abordat deja câteva întrebări despre pregătire fizică, cum ar fi ceea ce, cum, cât de mult și când pentru a instrui, de data aceasta vom abunda în necesitatea de a adapta de formare la etapa de maturare a sportivilor noștri… sau ai un model fix de antrenament pentru toți sportivii tăi?

Sunt convins că în acest moment suntem cu toții de acord că nu există nici o pregătire egală cu o echipă de alevini decât cu un alt cadet sau copil, dar… cum rămâne cu diferențele individuale de maturizare a fiecărui membru al echipei? Cerem aceleași abilități de la toată lumea? Respectăm diferitele capacități de învățare și viteze din cadrul aceleiași echipe?

Acestea sunt probleme foarte importante pe care fiecare formator trebuie să le ia în considerare, pentru a obține bunăstarea, distracția și îmbunătățirea tuturor sportivilor lor, care nu sunt întotdeauna compatibile cu rezultatele din tabelul de clasificare (cel puțin pe termen scurt).

Trebuie să începem de la baza faptului că copiii nu sunt adulți în miniatură, nu merită să “scădem” instruirea Inter Milano și să facem “același lucru, dar puțin mai puțin”. În acest sens, numeroși experți, cum ar fi Bloom, Côté, Weiner, Balyi … au elaborat mai multe ghiduri privind formarea copiilor și a tinerilor, ale căror concluzii le sintetizez în următorul tabel.

“It is psychological factors that distinct the real champions” Abbot & Collins, 2004.Chiar dacă o vom cita în cele din urmă, mediumul este un pilon fundamental în realizarea obiectivelor sportive ca oricare dintre cele trei anterioare.Chiar și acei concurenți care sunt recunoscuți că au “Lemn de campion” trebuie să-și antreneze psihicul interior pentru a aborda cu succes toate îndoielile, complicațiile, rănile… acest lucru va fi prezentat de-a lungul carierei lor sportive. Sau ceea ce este la fel, în cuvintele stăpânului meu:

“Când crezi că știi toate răspunsurile, viața schimbă întrebările”

Și acest lucru este în cazul în care figura de antrenor de sport vine în joc, un profesionist instruit pentru a însoți atât sportivi și antrenori în căutarea de soluții în aspecte importante, cum ar fi: anxietate pre-competitiv( autocontrol de activare); motivație; stabilirea obiectivelor (individual și echipa) de încredere în sine; atentionare, postural si de control spatial… o întreagă serie de tehnici și strategii perfect antrenabile și îmbunătățite, fără a oferi concesii aleatorii sau recurgând la discursul tipic de la Hollywood al antrenorului carismatic din vestiar, apelând la o revenire epică care vine întotdeauna în ultima secundă de joc (și film). Asta nu se întâmplă de obicei în viața reală.

Recapitulare: sesiunea de instruireRecapitulare: sesiunea de instruire

Odată văzut și înțeles complexitatea și densitatea de formare a sportului de bază, întrebarea vine de la sine: Cum să integreze toate aceste concepte într-o sesiune de formare de 60 de minute? Cum să instruiești o echipă de 20 de copii să se ocupe de individualitățile fiecăruia dintre ei? Și nu în ultimul rând: cum să combini antrenamentul, învățarea și distracția?.

Să presupunem că avem la conducere o echipă de fete de categoria A 2 – a provincială, care merge la club pentru a instrui 75′, două zile (sesiuni)-marți și joi-pe săptămână( micro-ciclu), în plus față de meciurile din ligă, în week-end. După cum exemplul prezentat în tabelul de mai jos este de la o sesiune de marți, vom dedica partea tactică pentru revizuirea erorilor Partidului trecut, afectând mai mult partea fizică și tehnică, lăsând partea psihic pentru sfârșitul sesiunii, în schimbul calm. În plus, ar trebui să ținem cont de faptul că, la această vârstă, este dificil să se mențină atenția fetelor în explicațiile tactice sau în exercițiile psihologice mai mari de 10′-15′, astfel încât este recomandabil ca exercițiile să nu depășească neîntrerupt acest timp.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here